Smaeck, waar popcorn een serieus voorgerecht is

 

André is 24 en heeft al een internationale carrière achter de rug bij sterrenzaken over de hele wereld. Maar hij wil meer en besluit terug naar Nederland te komen om een eigen zaak te openen. Zijn ambities zijn stevig: laagdrempelig zeer hoogwaardig uit eten kunnen aanbieden. Het interieur is sober. De menukaart is nog soberder: vrijwel geheel wit. Het is een verrassing wat je hier te eten krijgt.

Vraag

Hoe kunnen we na onze opening het gesprek van de dag worden? Zodat we, in tegenstelling tot de meeste startende restaurants, wél meteen volgeboekt zitten en we een vliegende start krijgen?


Analyse

Liefde gaat door de maag. Dáár moeten we op inspelen. Als we de juiste toon kunnen vinden, kan dit restaurant wel eens viraal gaan vanwege het eigenzinnige karakter. Een stevig pr-offensief in combinatie met een social media-campagne vergroot de kans hierop.
 

Oplossing

Tijdens de proefsessies ervaart N8W8 de briljante smaken die André en z'n team uit hun keuken toveren. Aanvankelijk willen ze zelf Nomad heten, maar N8W8 adviseert hen om de naam Smaeck te kiezen. Karaktervol geschreven, omdat de zaak een sterke eigen identiteit heeft. Ze beamen dit en nemen de nieuwe naam aan.

Een van hun specials blijkt de makaron. We kiezen deze als icoon in de campagne, omdat-ie waarschijnlijk een publiekslieveling gaat worden. Smaeck maakt unieke versies, die we op goed geluk aanbieden aan buurtgenoten. We leggen deze authentieke momenten vast op de camera, wat vervolgens onderdeel uitmaakt van hun lanceringscommercial. Nog nooit hebben we jongemannen zó serieus van een makaron zien smikkelen.

Na twee weken warmdraaien start de campagne met een omvangrijk pr-offensief, online ondersteund met een smaeckelijke commercial. 


Resultaat

Smaeck gaat viraal. Op Facebook hebben ze al snel 3.000 volgers. En dat voor een restaurant met slechts twintig stoelen. De media wijden massaal artikelen aan Smaeck. Zo komt de Telegraaf met een omvangrijk stuk van een halve pagina. Vanaf dag één van de lanceringscampagne zit het restaurant vervolgens maanden onafgebroken volgeboekt.

Begin 2015 heeft Rafaël een artikel geschreven over dit bijzondere avontuur van Smaeck. Klik hier om het te lezen.