Er gaat niets boven Groningen

 

Groningen is een markante stad. Het is het zuiden in het noorden. Creatief, eigenzinnig, cultureel. Met een enorme dichtheid van horeca en bijzondere winkels. Hoewel het een van de meest succesvolle Nederlandse steden is qua citymarketing, hebben heel veel Nederlanders de stad niet ontdekt.

Vraag

Hoe kunnen we zorgen voor extra bezoekers in de stad tijdens het winterseizoen?


Analyse

Dagbezoek is het beste te realiseren vanuit het Ommeland en de omringende provinciën. Mensen komen pas in actie als ze weten wat er te doen is. Aangezien er veel alternatieven zijn voor een dagje uit, is het belangrijk om extra op te vallen. Wat er nodig is, is contentmarketing met een ziel.   


Oplossing

De mooiste manier om een stad te ontdekken is samen met een vriend. We ontwikkelden een concept waarbij bekende Groninger Bert Visser toeristen rondleidt in z'n stad. Hij heeft met pen op de plattegrond aangegeven waar z'n favoriete plekjes zijn, inclusief wijnvlekken en andere gebruikssporen van een Bourgondisch leven. Deze plattegrond is vervolgens als uitnodiging verspreid onder 100.000 inwoners in de omringende gebieden. Ondersteund met een online campagne en een tv-commercial om de bekendheid van deze uitnodiging te vergroten.

 

Resultaat

Toeristen liepen massaal met deze plattegrond over straat in Groningen. N8W8 heeft er zelfs maanden later nog mensen mee gespot. De uitwerking werd gewaardeerd vanwege de combinatie tussen zowel het informatieve als het creatieve karakter, geheel passend bij de eigenschappen van de stad.